Förra veckan hade vi en ”smog-varning” i Belgien, på grund av kraftigt förhöjda värden av partiklar i luften. Vinden stod still och himlen var grå-blå. Bilarna fick inte köra fortare än 50 kilometer per timme inne i stan och 70 kilometer i timmen på vissa motorvägar (som ytterst få respekterade, men kanske en och annan blev bötfälld iallafall). I Bryssel blev det gratis att åka metro under en viss period för att uppmuntra till att lämna bilen hemma.
Ännu värre är det i Paris där man varit tvungen att införa förbud mot att köra med bilar vars registreringsnummer slutar på en jämn siffra vissa dagar och ojämn siffra andra dagar under den värsta smog-perioden.
Vi skulle ha haft några mycket fina dagar förra veckan, utan moln och regn. Men himmlen blev aldrig riktigt blå, så som den blir i Finland. Egentligen tycker jag att den aldrig blir klarblå här, smog-varning eller inte. Men det är inte så konstigt när vägarna ser ut som de gör. Idag var det en alldeles ovanligt dålig dag. Sträckan som borde ha tagit 15 minuter tog mig över en timme. Det var kaos överallt på grund av en mycket allvarlig trafikolycka. Totalt spenderade jag två timmar och tio minuter för att köra till skola och dagis och hem igen.
Tack och lov ska det nu komma en ny lag som ska minska koldioxidutsläppen från bilar till i genomsnitt 95 gram per kilometer år 2020. Idag får bilar släppa ut 160 gram koldioxid per kilometer. Målet på 95 gram skulle spara 15 miljoner ton koldioxidutsläpp varje år, menar EU-kommissionen.
Denna lagstiftning är resultatet av tuffa förhandlingar mellan EU:s institutioner och medlemsländer och till mångas besvikelse inleds ”infasningen” först från år 2020 och inte från år 2015 som först föreslagits. En femtedel av alla koldioxidutsläpp i Europa kommer från bilar och därför skulle många människors hälsa kunna förbättras om lagstiftningen blev strängare här.